KLEIN VERHAAL |
Doodgaan is niet een probleem
als alles dan gedaan is
maar wel, zoals in mijn geval,
als alles dan begint...'
Wanneer de Dood onverwacht in Brugge passeert langs de fruithandel van Aziz, zijn noch Aziz, zijn naaste omgeving of de stad ten volle voorbereid op de vele problemen en vragen die naar aanleiding van zijn overlijden worden gesteld.
In De droom van Aziz weven auteur-theatermaker Frank Adam en muzikant Jean-Baptiste Lison (Orchestre International du Vetex) de kleine en grote eigenzinnigheden van de 'oude' en 'nieuwe' Bruggeling op subtiele wijze in elkaar.
WAAR HET MEE BEGON: O PARLEUR
In de voorbije twee jaar werkte kleinVerhaal het project 'O PARLEUR' uit in opdracht van de dienst Stedenbeleid Brugge. kleinVerhaal ging voor dit project on tour doorheen 17 Brugse buurten op zoek naar de eigenheid van de wijken en hun bewoners. Er werden verhalenavonden en –wandelingen op touw gezet onder leiding van professionele verteller Lucas Vandenbussche. Daarnaast ontwikkelde kleinVerhaal samen met kunstenaar Kurt D'Haeseleer een mobiele, interactieve telefooncel die buurtgeluiden registreerde. Dit resulteerde in een klankenlandschap, terug te vinden op www.oparleur.be (ontwikkeling Wies Hermans).
Het O Parleur parcours leverde een mooi archief aan authentieke verhalen op. kleinVerhaal vroeg eind 2011 auteur/theatermaker Frank Adam om met dit materiaal op zijn eigen manier aan de slag te gaan en er samen met muzikant Jean-Baptiste Lison een intieme voorstelling uit te puren. Voor deze productie werd het verhalenarchief verder met kleine histories aangevuld.
De dialoog tussen muziek en woord, het spanningsveld tussen twee kunstdisciplines, resulteerde uiteindelijk in 'De droom van Aziz'. Na try-out voorstellingen op het Gentse ENTER Festival en een voorstelling in het Brugse kunstencentrum De Werf trok kleinVerhaal in mei 2012 met de productie naar de livings in de wijken, terug naar de plaatsen waar het allemaal begon.
PUBLICATIE
Stedenbeleid Brugge en kleinVerhaal vzw zetten samen met uitgeverij Vrijdag de schouders onder de publicatie van het verhaal van Aziz. Frank Adam bewerkte de bijzondere voorstelling tot een fijnzinnige filosofische vertelling.
Het betreft een publicatie in twee delen. Deel één bevat de tekst van Frank Adam, deel twee wordt een grafische interpretatie van de vertelling. Dit grafisch werk is het resultaat van het sociaal artistiek project 'Drukdoenerij' ontwikkeld in het Brugse Gentpoortkwartier onder leiding van kunstenaar Anne De Loof. Deel één is momenteel verkrijgbaar, het tweede deel verschijnt in het voorjaar 2013 eveneens uitgegeven door Vrijdag.
DE PERS OVER DE DROOM VAN AZIZ
'Het verhaal van een Marokkaanse Elckerlyc, die ervan droomt in de troostende Marokkaanse grond te worden begraven. Tussen droom en daad staan echter absurde bezwaren, zeker bij Frank Adam. Absurd en hilarisch.' (vier sterren in De Morgen Boeken.)
'Een prachtig verbaal steekspel... Vol binnenpretjes, wijsheid en filosofische humor - of is het humoristisch geladen wijze filosofie.' (Humanistisch Vrijzinnige Vereniging)
'Een wonderschoon verhaal' (Diane Broeckhoven, jurylid Gouden Boekenuil 2013)
'Vlot leesbaar, literair aantrekkelijk, poëtisch en toch kort en baldadig. Een vertelling die om meer dan één lezing smeekt. Wij droomden graag mee.' (vier sterren op Cutting Edge)
'Knap vertelstandpunt, ludieke stijl, de ingehouden lach die de fabels zo goed maakten. Bovendien weet Adam iedere partij-politieke boodschap te overstijgen'. (Knack Focus)
'Een bij wijlen hilarische, soms ook ernstige vertelling over leven en sterven, blijven en vertrekken, en over hoe alles zijn prijs heeft. Frank Adam weet fantastisch knap de gevoeligheden van twee verschillende culturen op subtiele wijze in elkaar te verweven.' (Iedereenleest.be)
'In deze mix van filosofie en magisch realisme is Frank Adam een ware meester. Een heel geraffineerde vertelling.' (Ansiel)
'Kleine filosofische vertelling met licht-ironische ondertoon. Het beeld van een weinig mensvriendelijke maatschappij die nog altijd niet kan omgaan met moslimgebruiken. De betrekkelijkheid van liefde en vriendschap geeft het verhaal een weemoedige kleur.' (NBD/Biblion)